Monday 19 March 2012

Giv os vandet tilbage, please!

I skrivende stund sidder vi på værelset og lider, fordi elektriciteten er gået og vores blæser ikke virker. Vandet er heller ikke kommet tilbage – vi har nu levet uden rindende vand i over en uge og er ved at være godt trætte af det. Vi har ikke engang nok vand lige pt. til at kunne vaske tøj. I øjeblikket går elektriciteten mindst én gang hver dag, nogle gange et par minutter, andre gange flere timer. Øv!

Udover det har vi haft nogle meget sjove dage siden sidst. Forleden spillede 4. og 6. klasse mod hinanden i noget, der kunne minde lidt om gæt og grimasser. En fra hvert hold trak skiftevis et stykke papir, hvor der stod en opgave på – fx ”spell the word ’mobile phone’” eller ”act like Madam Mildred” – og skulle med hjælp fra sine holdkammerater udføre opgaven. Alt efter udførelsen gav læreren så point fra 0 til 3 for hver opgave. Vi hjalp med at skrive opgaver til eleverne og havde meget sjov med at se dem blive udført. 4. klasse endte med en kneben sejr og var meget stolte! Onsdag lærte Miyako også alle børnene teksten til sangen ”Top of the World” af The Carpenters. Det syntes de var sjovt, og især de ældre børn lærte hurtigt teksten.

Natten til fredag var virkelig begivenhedsrig, kaotisk og underlig. Vi vågnede begge lige inden midnat, fordi strømmen var gået og det var vanvittig varmt. Allerede af den grund fik vi ikke sovet ret meget. En times tid efter vågnede Sara af en SMS, som meddelte den glædelige nyhed, at hun havde fået en ny kusine! Fantastisk. Der gik et par timer med begrænset søvn, og pludselig omkring 3-tiden rejste Miyako sig fra sengen, åbnede døren og gik ud. Vi kunne også høre Madam Kate og security-vagten snakke udenfor, og Gilbert der kaldte på Kate fra den anden side af huset – ingen ved, hvorfor de var vågne. Der gik lidt tid, hvor vi nåede at falde i søvn, indtil en skarp lyd ude fra gården, eller måske ligefrem fra vores gang, vækkede os – Sara var sikker på, at det var en flagermus, men vi fandt aldrig ud af, hvor lyden kom fra. Fra dette tidspunkt og til kl. 6 var Miyako vågen og rumsterede rundt i sin seng med lommelygte, papir og blyanter. Vi stod endelig op en anelse mere morgentrætte en normalt og kom da også lidt senere af sted på arbejde. Denne gang uden Miyako, som skulle pakke sin kuffert. Hun kom dog op på børnehjemmet kl. 10 for at sige farvel, og det blev til en tårevædet afsked fra hendes side. Vi fandt ud af, hvad hun havde brugt sin vågne nat på; hun havde tegnet farveltegninger til både os, børnene og Madam Kate! Simpelthen så sødt. Vi udvekslede e-mails og lovede at holde hende opdateret om børnene. Det har været rigtig sjovt at have hende her, og vi kommer til at savne hendes gode indslag.

Fredag eftermiddag ville vi prøve ”New Market”, som foregår i Kasoa. Det finder kun sted tirsdage og fredage, da de fleste sælgere kommer langvejsfra. Vi havde hørt rigtig godt om det – Madam Mildred sagde, at der var enormt stort og at man kunne købe alt på markedet (nu havde vi store forventninger)! Det tog dog lidt ekstra tid at komme derhen, men priserne var lave og fornuftige, så det er ikke sidste gang, vi tager dertil :-) Vi fik ikke kigget så meget på alle de små boder, da vi var trætte efter den kaotiske nat, men vi fik købt de ting, vi manglede.

Lørdag morgen tog vi til Kokrobite Beach og fik denne gang værelse i Big Milly’s Backyard, som vi har fået anbefalet af flere forskellige. Vi tilbragte hele dagen på stranden – Julie endte med at blive lidt rød (hvilket stadig er mærkeligt efter nu otte uger i solen ;-)). Derefter spiste vi både god frokost og middag. Efterfølgende var der underholdning og live musik, og vi tilbragte et par timer i baren. Her mødte vi mange nye mennesker, både fra Ghana, Amerika, Grækenland osv. – alle sammen mænd, selvfølgelig. Efter en noget urolig og varm nat (strømsvigt sker også på hotellerne hernede) stod vi halvtrætte op til en overskyet søndag. Vi orkede ikke rigtig stranden, men kiggede i stedet på butikker indtil kl. 12, hvor vi tjekkede ud og tog hjem mod Kasoa igen. Der sad vi så, uden strøm til computeren og uden vand til toilet og bad. Livet er hårdt en gang imellem, men søndag betyder dansk slik, så det reddede vores ellers triste dag.

I dag har vi varmet op til Saras fødselsdag. Vi tog hjem fra børnehjemmet kl. 13, og så tog vi ellers i Shoprite for at handle ind. Det blev en dyr omgang, men vi fik købt alt, vi skulle bruge for en perfekt fødselsdag. Madam Kate har lovet at lave pizza til os i morgen, så vi købte ost og salami for hende. Til sin fødsesldagsmiddag vil Sara gerne nyde en kold Chardonnay, så det købte vi selvfølgelig også. Børnene glæder sig også, fordi Madam Kate laver en stor fødselsdagskage (med glasur som det iranske flag og med små danske flag i, som Julie har taget med hjemmefra). Kagen deler vi ud til dem efter skoletid. Vi tager også computeren med på børnehjemmet og viser dem en film. Det kan kun blive en rigtig god dag i morgen med både fejring af fødselsdag og iransk nytår!

Svedige kys og kram fra Ghana